Als je veel sport of een laag magnesium gehalte hebt, kan het goed zijn om je dieet te versterken met magnesium supplementen. Er zijn veel verschillende soorten supplementen op de markt, zoals magnesiumoxide; magnesium citraat; en magnesium malaat . Deze supplementen maken gebruik van verschillende vormen magnesium.

Wat is magnesium citraat?

Magnesium citraat is een van de meest populaire en gemakkelijk opneembare magnesiumsupplementen. In deze vorm is magnesium gebonden aan citroenzuur. Omdat dat een groot molecuul is, bevatten de capsules een kleinere hoeveelheid magnesium. Citroenzuur komt van nature voor in citrusvruchten en geeft ze hun scherpe, zure smaak. Kunstmatig geproduceerd citroenzuur wordt vaak gebruikt als conserveermiddel en smaakversterker in verschillende producten. Het is een zuur wit poeder dat je gewoon in de winkel kan kopen.

Sommige onderzoeken suggereren dat magnesium citraat een van de meest biologisch beschikbare vormen van magnesium is, wat betekent dat het makkelijker door je spijsverteringskanaal wordt opgenomen dan andere vormen.[1] Doordat magnesium citraat relatief nieuw op de markt is, is er nog niet zo veel onderzoek gedaan naar de biologische beschikbaarheid van deze vorm van magnesiumsupplement. Al het beschikbare onderzoek en de theorie wijzen er echter op dat de combinatie van magnesium en citroenzuur zorgt een magnesiumsupplement met een van de hoogste biologisch beschikbaarheid.

Wat doet magnesium citraat?

Magnesium citraat wordt meestal in capsulevorm ingenomen om een magnesium tekort of lage magnesium gehaltes aan te vullen. Als je meer wil weten over magnesium tekort of wat de tekenen van een laag magnesium gehalte zijn klik dan hier

Waar is magnesium citraat goed voor

Vanwege het natuurlijke laxerende effect wordt het soms ook in hogere doses gebruikt om constipatie te behandelen. Dit supplement werkt door water in de darmen te trekken om je  stoelgang zachter en soepeler te maken. Let op dat dit wel betekent dat je genoeg water moet drinken om uitdroging te voorkomen. In tegenstelling tot magnesiumoxide is het laxerende effect echter veel draaglijker. Magnesium citraat wordt ook wel aanbevolen tegen migraine. Bovendien wordt het af en toe, aangevuld met andere ingredi├źnten of mineralen,  op de markt gebracht als een kalmerend middel om de symptomen van depressie en angst te verlichten, maar er is meer onderzoek nodig naar dit gebruik.[2]


[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14596323/

[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29882776/